Friday, August 22, 2008

Jurnal 3
Tajuk : Relationship marketing defined? An examination of
current relationship marketing definitions
Pengarang : Michael John Harker Research Student, Department
of Strategic Management and Marketing, Nottingham
Business School, Nottingham, UK
Artikel yang dipilih adalah mengenai satu kajian semula 'hubungan pemasaran' yang dipersembahkan oleh pengarang-pengarang untuk mentakrifkan ‘hubungan pemasaran’ dari segi apa yang dapat mereka lihat sebagai konsep utama. Satu definisi ‘hubungan pemasaran’ secara umum adalah melibatkan :
  • ia akan menggalakkan pemahaman bersama antara satu sama lain.
  • ia akan bermula proses menyatupadukan saluran-saluran secara menyeluruh.
  • satu definisi mewakili ‘intipati’ sesebuah idea, serta merangkumi konsep- konsep utama dan idea kritikal yang lain.

Kajian ini turut membentangkan hasil-hasil satu usaha untuk membawa satu metodologi penyelidikan yang rasmi untuk mempengaruhi ulasan (RM) dengan harapan ia akan mewujudkan konsep ‘persetujuan’ dan untuk membina satu definisi hubungan pemasaran (RM) secara umum. Kajian ini terbahagi kepada dua bahagian iaitu bahagian pertama mengenai kritikan dan perbincangan hasil-hasil metodologi penyelidikan. Bahagian kedua terdiri daripada lampiran pertama yang mana cetakan semula takrif-takrif terkumpul untuk digunakan sebagai satu sumber dan keduanya yang mana susun atur definisi-definisi melalui pengkategorian ‘terma-terma substantif’ (Zaltman et al, 1982).

Metodologi
Kaedah yang digunakan adalah kaedah analisis kandungan, telah menghasilkan keputusan berguna dalam penyelidikan pemasaran (sebagai contoh , Kolbe dan Burnett, 1991:Resnik dan Tegas,1997:Batu et al,1966). Proses kajian yang digunakan adalah ringkas dengan merangka dan mengkritik berdasarkan lima kriteria utama yang disarankan oleh Kassarjian (1997) dan disokong oleh Kolbe dab Burnett (1991). Antaranya ialah persampelan, objektiviti, kebolehpercayaan, penyusunanan bersistem dan penaksiran.


Perbincangan
Hubungan pemasaran adalah sebagai satu contoh kekal yang belum dimajukan sehingga konsep utama dapat dikenalpasti serta difahami. Hasil-hasil yang disampaikan dalam lampiran 1 mencadangkan beberapa tahap konsensus ke atas pengkongsepsian utama. Hujahan mengenai hubungan pemasaran adalah ditakrifkan oleh pengkongsepsian utama hanya berpengaruh jika konsep-konsep ini ditakrifkan secara satu persefahaman yang jelas
‘Komitmen’ dan ‘amanah’ merupakan dua terma substantif yang telah dikelaskan dli bawah ‘isi perasaan’ (emotional content) sebagai kategori konsep yang telah dijelaskan


Kesimpulan
Proses ini diperolehi daripada 7 ‘kategori konsep’ kajian hubungan pemasaran (RM), sebagai asas untuk mendefinisikan hubungan pemasaran, antaranya ialah:
1) kelahiran (birth)
2) membangunkan (develop)
3) mengekalkan (maintain)
4) interaksi atau bertindak balas (interaction)
5) pengeluran atau hasil (outputs)
6) perasaan (emotional content)
Hubungan pemasaran adalah untuk mengenalpasti dan mewujudkan, mengekalkan dan meningkatkan serta apabila perlu juga untuk mengakhiri hubungan dengan pelanggan-pelanggan dan pemegang saham lain, pada satu keuntungan, supaya objektif semua pihak adalah diketemui, dan yang ini adalah dibuat oleh satu pertukaran dan pencapaian yang saling dijanjikan (Gronross,1994)

No comments: